Clicky

Ultimul pilot

Ultimul pilot

”În ziua când se întâmplă, se întâmplă. Poate fi astăzi sau poate fi peste 50 de ani. Cert este că se întâmplă.” (Ayrton Senna)

Aveam 9 ani când a murit Senna. Și tot nouă ani când Formula 1 s-a terminat, odată cu el. După acel weekend în care doi piloți au murit și unul a fost aproape de moarte, Formula 1 a fost desființată și înlocuită cu un sport pentru domnișoare și calculatoare.

Ayrton Senna credea prea mult în Dumnezeu. Când ești tu însuți atât de aproape de-a fi divin, nu strică puțină aroganță în tratarea forțelor supreme. Senna conducea dumnezeiește. Era atât de rapid încât, într-o vreme în care măsurile de siguranță în Formula 1 nu erau nici la sfertul celor de astăzi, rivalii mărturiseau că pur și simplu nu au curaj să meargă ca el. Frâna târziu, depășea pe trase neașteptate, mașina îi patina nărăvașă la aproape fiecare ieșire din viraje. Ceilalți piloți îl avertizau, mai mult sau mai puțin prietenește, că odată și-odată o să i se tragă de la asta. Senna era un Dumnezeu și pentru brazilieni. Într-o perioadă în care țara trecea prin convulsii sociale cauzate de sărăcia extremă, Ayrton era singura bucurie. În documentarul ”Senna” (2010), pe care vi-l recomand, o fată blondă spune chiar asta, intervievată pe nepusă masă în mulțimea care se bucura pentru primul titlu de campion mondial al lui Senna: ”Este singurul lucru bun pe care îl avem noi, în Brazilia.” Mult mai mult decât a însemnat Hagi la noi. Mult mai mult decât a însemnat vreodată vreun fotbalist brazilian în țara fotbalului. Poate comparabil doar cu ce era Maradona pentru Argentina.

Dacă s-ar fi făcut un film cu viața lui Senna înainte ca aceasta să se întâmple, ar fi fost un scenariu prost. Implauzibil. Incredibil. Așa că a fost nevoie ca filmul să se întâmple în realitate.

Rivalitatea dintre Senna și Prost de la sfârșitul anilor ’80 a bătut orice rivalitate din filme. Și nu doar din filmele de Formula 1.

Continuare pe site-ul Kamikaze, dacă dați click, desigur.

47 thoughts on “Ultimul pilot

        1. o sa te pise-n cur si esti iertat.
          alexandru, zi-mi si mie, taica, de ce cacat iti dai reply la toate comentariile? tre’ sa iasa cifra para?

          1. pavalache, sa faci tu icter daca nu mai bagi inca una haioasa.
            da’ nu mai fi zgariat la cur, ca-ti dau tie utimu’ cuvant, sensibil mic ce esti.

          2. evident ca-s prost, flaimoc, lua-ti-as falca-n cocar, ca-n loc sa-mi vad de treburi, stau sa-i raspund unui putoi coclit.
            bro si bye sunt de taranus gratarangiu; baga ceva nostim, baga-mi-ai pula-n proasta ma-ta, injura regulamentar.

        2. @ Mantzy si Pierre
          🙂 dupa ziua de ieri, cu toate postarile ei, cu valoroase contributii inclusiv la un dictionar de argou
          Sa aveti o zi frumoasa, toata prietenia si…noi de-aicea nu plecam!

  1. Chapeau! Credeam ca esti la fel de prost ca pretenu’ tau pitic gratis, dar dupa ultimele tale postari incep sa intru in dubitativ, adica tu ai putea sa te faci capabil sa comiti o carte mai mijto decit ce a scris puletele ala de ciuc palaniuk. Zic si io…

  2. ooo, da…La Imola…In duminica aia ma uitam si am vazut accidentul in direct…Dupa el am intrat cu formula 1 in ceea ce numesc eu “epoca Schumaher”. Si treptat, am inceput sa ma plictisesc…

  3. Ce prostie ai spus in ultimul paragraf…Chiar da in aberatie. Din ce ai scris am inteles ca pe tine nu te mai intereseaza Formula 1 pentru ca nu mai exista riscul ca pilotii sa moara ceea ce reflecta o atitudine cam senzationalista si chiar sadica vis-a-vis de motorsport. Senna a fost un mare pilot prin prisma calitatilor sale nu pentru ca putea oricand sa moara datorita conditiilor in care se concura. Formula 1 inseamna performanta la cote maxime nu joaca cu moartea. Iar asa zisi “soferi” de acolo au nevoie de calitati fizice si psihice mult superioare oricarui atlet care alearga maratoane. Eu recomand mai putina atitudine negativa si mai multa retinere si informare.

      1. OK, dar pana sa ajungi la concluzii tembele tine minte ca domnul Lauda, care e una dintre figurile emblematice din F1 s-a urcat intr-un monopost Jaguar si l-a rasucit in primul viraj, deci nu e mult pana departe, iar a minimaliza efortul pilotilor din asa zisa epoca moderna a Formulei 1 suna a imbecilitate. Eu chiar sunt fan si te am in quick launch dar ce ai scris aici e un cretinism maximal. Povestesti documentarul si la sfarsit ajungi la o concluzie total neavizata. Chill si cauta un feed live la BTCC sau DTM ca sa vezi ca piloti adevarati sunt dupa cum spune americanul “alive and going strong”

          1. Cu asta de mai sus? Poate piticigratis e eu. Eu am vorbit dintotdeauna asa cu prostii din simplul motiv ca parerea lor nici nu ma intereseaza, nici nu vreau sa revina pe-aici vreodata.

          2. Fan boy al cui? Al nimanui? Nu reiese nicaieri din ce am spus eu ca as fi fan boy-ul cuiva, am incercat doar sa te corectez civilizat intr-un domeniu in care pana una-alta sunt mult mai cultivat. Atata tot…Ti-am mai spus-o si o mai zic o data ca sa subliniez: imi place ce scrii in general, te-am avut pana ieri in primele zece pagini dar modul in care ai decis sa tratezi subiectul asta care e oarecum sensibil si felul in care ai raspuns ma face sa cred ca ai uneori porniri cocalaresti de-a dreptul. Si partea proasta aici e ca sunt altii care te citesc si nu au creier propriu si in final se alinieaza la o parere imbecila fara sa gandeasca sau sa se informeze pe cont propriu. Atat…

      2. Esti cam incuiat mai nene. La tine nu exista loc de dezbateri, ce-i zis de tine este batut in cuie, nu? Chiar daca exista dovezi etc. Dar iti place sa faci pe desteptul, si cand cineva are mai multa informatie ca tine, nu da bine la ‘egou’. Ntz ntz. Sincer, citeam cu placere articolele tale, da’ai pecit-o urat aici. Mai scoate-ti creierul din cutiuta. 😉

  4. PS: Vezi ca in ’93 Williams a introdus suspensia activa si nu controlul tractiunii, iar omul de la carma FIA de pe atunci se numea Jean-Marie Balestre, nu “un francez ca Prost”

  5. Uite, poti sa faci si un sequel la aberatia ta, sa povestesti despre anii de glorie ai grupei B si cum dupa moartea lui Toivonen si a lui Cresto, cei care au venit in WRC dupa ei gen McRae, Makkinen, Burns, Auriol, Sainz, Gronholm, Loeb samd au fost doar o gasca de labari care conduceau niste masini de cacat prin comparatie si care de fapt sunt doar niste “soferi de duminica” cu mai multe puncte de prindere la centuri si o casca. Stai tu linistit, fatalitati in motorsport sunt o data la sase luni in medie, deci daca urmaresti competitiile care trebuie o sa fii multumit constant, asta daca iti plac cadavre in sicrie de otel si carbon, ceea ce e clar deja…Prietene, esti imbecil.

  6. Senna a fost un zeu. Pe langa el Prost si Mansell (sa nu uitam de el Manzy) pareau, ba nu, erau niste muritori de rand.

    Cand ne jucam de-a F1 toata lumea voia sa fie Senna, faceam cu randul.

    F1 fara Senna e un fel de AC/DC fara Bon Scott.

    1. Bah nene, tu esti spalat pe creieri rau de tot de media…Senna a fost un pilot si un om extraordinar si atat, in nici un caz un zeu asa cum il considerati toti. Daca nu era incidentul de la Imola acum nimeni nu vorbea de el in termenii astia. Din nou senzationalismul primeaza…In weekend-ul ala a murit si Roland Ratzenberger (nush daca am scris corect), de el de ce nu tine nimeni minte? Macar stii cum se numeste virajul in care a murit Senna? Macar stii ceva despre cariera lui?…99% din bagatorii in seama habar nu au ce vorbesc si esti sigur in procentajul ala impreuna cu Mantzy, care fiind fost cocalar, habar nu are despre ce vorbeste…Pilotii “cult” sunt mult mai multi si aici poti sa incepi sa folosesti Wikipedia: Fangio, Ascari, Hill..etc

      1. Baiatu lucreaza la un site de masini (cea mai de cacat presa, in care lucreaza oameni mai penibili chiar decat aia din presa sportiva), sa nu va certati cu el ca n-are sens. Ignorati-l, ca pleaca singur.

        1. Nu lucrez, e al meu, iar cand vine vorba de presa orice prost care a citit macar 10 cuvinte din ce scriu eu isi da seama ca nu are nimic de a face cu industria auto…

      2. pula calului nene, aveam 12-13 ani, ne jucam cu paiele pe sant. si Senna era un zeu.

        si daca tot vorbim de tipologii oi fi eu cocalarA, dar matale probabil esti tipu’ ala fara prieteni care la jocul de-a f1 era fraierul care schimba cauciucurile. esti genu’ de om caruia daca as avea pula nici manca-mi-ai pula nu i-as zice.

        1. E de apreciat faptul ca atunci cand nu aveti un raspuns inteligent, injurati ca la usa cortului. Asta demonstreaza nivelul de cultura pe care il aveti. jos palaria!

          1. uite aici raspuns inteligent pentru tine: conform piramidei lui maslow mancarea e mai importanta decat cultura. deci manca-mi-ai pula.

            ca sa nu mai zic ca daca nu erai un labar pseudomoralist vedeai ca eu am lasat un comment absolut benign, melancolic, si invatatorul mecanic de pe wiki s-a apucat sa-mi dea lectii de F1.

          2. Fraierul care schimba cauciucurile e si tehnician sau mecanic. Las-o mai moale cu injuriile si vezi-ti de dinte. E foarte posibil sa te pricepi mai bine la el decat la cum functioneaza o echipa de F1.

          3. Hai ca pe asta l-am citit, c-a fost mai scurt. Alexule, boule, NU NE PASA CUM FUNCTIONEAZA O ECHIPA DE FORMULA 1. Si nimic altceva legat de formula 1 sau de masini. Acum e ok? Pleci?

          4. aaawwww,sunt tehnicieni sau mecanici? wooow, n-as fi ghicit. hai ca mi-ai devenit simpatic, imi retrag afirmatiile de mai sus. daca as avea pula ti-as spune cu cel mai mare drag: manca-mi-ai pula!

    2. Pai pana acum subiectul articolului tau era Senna, F1 si o aberatie cum ca s-ar fi terminat cu competitia dupa el …Din cate tin eu minte a fost pilot de F1 nu ospatar, asa ca pana la urma care e subiectul? Senna, Formula 1, sau egoul tau ?

      1. Oricum asta e o discutie care trebuie purtata pe viu, la o bere, cu cel putin 5 persoane si tot atatea pareri si evident fara gagica obsedata de exemplificarile falice… Zic si eu, poate e cazul sa apeleze la ajutor mecanizat daca de cel uman nu se poate apropia 😉

    1. “Articolul” e doar un rezumat al documentarului, iar concluzia poate fi clasificata folosind niste cuvinte nu tocmai civilizate…

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Intrebare de siguranta *