O chestiune serioasă legată de infrastructura rutieră din România (citiți și nu muriți)

O chestiune serioasă legată de infrastructura rutieră din România (citiți și nu muriți)

Că avem multe accidente din cauza lipsei autostrăzilor, asta e clar. Nu prea avem ce face în sensul ăsta, ne tot chinuim de vreo 20 de ani să le construim și avansăm cu viteza colegului meu Gabi cînd conduce prin localități. Ăștia sîntem, ăsta e ritmul nostru. N-are rost să fim anteniști. Mai bine ne împăcăm cu situația, la urma urmei toți vor să avem autostrăzi și să părem o țară civilizată. Sigur, unii vor să-și ia și niște comisioane. Și cu asta trebuie să ne împăcăm, în pur stil mioritic. Asta e. Vorba vecinilor mei filosofi din născare: să și fure, da’ să și facă, ca Negoiță, dom’le!

Ce nu spune însă lumea este că accidentele ar putea fi reduse pur și simplu numindu-se cîțiva oameni ceva mai inteligenți care să se ocupe cu marcajele rutiere. Cu refacerea lor, ca să fiu mai exact. Marcajele rutiere sînt esențiale, în special noaptea. Am observat că în străinătate puteam să mă încred 100% în linia continuă, de exemplu. Unde era linie continuă, nu puteam să depășesc în condiții de siguranță. Și cu asta basta, stăteam în spatele prostovanului care mă întîrzia și așteptam. De asemenea, ăia au indicatoare de reducere de viteză înaintea curbelor periculoase (foarte importante și foarte utile, cînd le vedeam reduceam și mă ajuta mult, în calitate de necunoscător al traseului, să nu abordez curbele în stilul Huidu). Pentru vitezomani (mă încadrez, sînt unii și mai răi decît mine) să știi nivelul de periculozitate al unei curbe pe un drum pe care nu-l știi poate face diferența între viață și moarte. Întrebați-l pe Titi Aur. Sau mai bine pe Victor Ponta, că el stă cu harta în dreapta.

Marcajele de la noi, pe de altă parte, pur și simplu sînt făcute de cretini sau de leneși. Cel mai probabil de cretini leneși. La noi vezi linii continue groase, uneori duble, trîntite în mijlocul unor drumuri plate și drepte, prin cîmpuri. Pe de altă parte, sînt drumuri extrem de periculoase unde depășirea este permisă, în ciuda lipsei evidente a vizibilității. Exemplul perfect: bucata de drum dintre Craiova și Slatina. Linie dreaptă, drum bun, european, se merge cu cel puțin 120 (să nu fim ipocriți) dacă ai mașină străină cu mai mult de 80 de cai. Problema e că drumul e făcut (probabil de către niște oameni deștepți și buni ingineri) cu foarte multe vîrfuri de pantă insesizabile noaptea și nesemnalizate. Iar noaptea vrei tu să depășești tiruțul și vezi linia aia întreruptă pe jos. Aha, perfect, deci linie dreaptă. Te uiți în față, nu vezi faruri, și te bagi. Totul e legal, ai făcut tot ca la carte, nici o problemă. Dar ce te faci cu ăla care te pîndește în rîpa aflată 50 de metri mai încolo care tu nici nu știai că există? Dacă ai noroc să te mai poți replia, bravo ție. Dacă n-ai noroc și vă ciocniți, ai face bine să fii în SUV și el în Tico, frățică.

PS – o mențiune specială pentru autostrada București-Pitești, care noaptea e aproape inutilizabilă. Marcajele sînt practic inexistente (nu se văd nici alea de pe drum și cu atît mai puțin cele de pe parapetul dintre sensuri, care nu mai reflectă nimic). Astfel, mersul cu 130 la oră cu fază scurtă (că nu poți să fii țăran și să-i orbești pe ăia de pe contrasens, că nici plăcuțe de alea antiorbire n-avem pe A1), fără mașină în față (după stopurile căreia să te ghidezi) e sinucidere. Sau ucidere de cîini și alte animale nefericite. Serios acum, pe majoritatea drumurilor europene se poate circula mai repede decît pe A1, ar trebui să se facă niște modificări speciale pentru drumul ăla. Eu aș da voie cu cel mult 100 noaptea. De ce? Simplu. PENTRU CĂ NU VEZI ÎN FAȚĂ. Nici măcar drumul nu-l vezi, ce zic eu de potențiale obstacole?

11 thoughts on “O chestiune serioasă legată de infrastructura rutieră din România (citiți și nu muriți)

  1. Am mers noaptea pe niste drumuri secundare prin sudul Ungariei. Drumurile erau late cat o masina jumate si, din acest motiv, nu aveau marcaj pe mijloc, ca nu avea nicio noima. In schimb aveau pe lateral trase niste benzi albe, late, de mergeai ca teleghidat cu ochii pe ele. Si indicatoare de curbe cacalau. M-am simtit mai in siguranta acolo decat pe autostrada. In schimb, la noi, pe valea Muresului, tot noaptea, cu toate ca mergeam domol, constatam ca urmeaza o curba atunci cand vedeam ca imi dispare asfaltul (ma rog…) din fata. Atunci incetineam (adica aproape opream) ca sa vad in ce parte o ia drumul, la stanga sau la dreapta… Ca asa sunt curbele pe acolo, in varf de panta…

  2. Acum câţiva ani, o minte luminată a pus o firmă să radă cu freza sute de marcaje tip săgeată-înainte aplicate pe asfalt pe DN1, între Bucureşti şi Ploieşti. Apoi, o altă firmă binevoitoare a aplicat săgeţi identice, dar decalate cu câte 2 metri faţă de săgeţile abia răzuite.

  3. Mai e o solutie, nemtii lipesc pe marginea autostrazii niste benzi lucitoare care sunt si un pic ondulate, cind mergi pe ele incepe masina sa tremure si te scoala si din morti.

    1. se zice reflectorizant, e de fapt o vopsea care se intareste extrem de tare si peste care imediat dupa aplicare trece un roller care´i formeaza profilu´cu zimti menit sa te trezeasca din deces la contactu´cu pneurile(pe care le si uzeaza f tare)
      Mie mi´e cam lene sa tot traduc cind bagitu texte “la noi in germaniaaaaaa” ce ar fi s´o arzi si tu mai coerent?!

  4. fac craiova – bucuresti de 50 de ori pe an, si am de spus doar atat: e bun drumul, daca stii sa conduci. Si marcajele sunt ok, de obicei unde e linie continua poti sa te bagi, si in cel mai rau caz te fereste si ala din rapa (care nu e la 50 de metri) pentru ca drumul este lat si au loc lejer 3 masini pe el (am vazut destule cazuri). Luati E85 ca exemplu de drum facut de retarzi… “ok, hai sa facem o banda jumate pe sens, sigur o sa fie ok”. Si se mai numeste “drumul mortii”. Ma intreb de ce.

    Despre autostrada si eu zic la fel, mergi orbeste cu 130 la ora noaptea, fiindca nu se vede. Oricum nu poti sa bagi faza lunga, ca ii orbesti pe ceilalti de pe sensul tau.
    Solutia? Adaptezi viteza la conditii. Daca nu vezi, mergi cu 100. N-o sa te ajute nici un marcaj sa vezi mai bine un caine sau o groapa.
    A, daca am lumina si noi toate drumurile, ca prin Arabia Saudita (parca), ar fi altceva, dar e deja alta poveste…

Leave a Reply

Your email address will not be published.